Analyse av data
Lesetid: 2 minutter
Hva er dataanalyse?
Dataanalyse er når man samler og bruker data for å gi grunnlag til beslutninger. Data kommer i mange former, men det kan være vanskelig å holde styr på hvor all dataen kommer fra, og hva den betyr. Eksempler på data kan være hvor mange som bor i en kommune, hvor mange som er arbeidsledig, hvor mange som har barn, osv.
🔍
📊
Hvordan brukes dataanalyse i markedsføring?
Data kan man bruke i flere sammenhenger, men i markedsføring brukes data oftest til å tolke hva man bør markedsføre til hvem, og måling av effektiviteten av diverse tiltak. I et innlegg på sosiale medier kan man for eksempel måle hvor mange klikk, likes, delinger, og kommentarer man får.
Verktøy
Det finnes mange verktøy som gjør dataanalyse enklere og mer oversiktlig. For å lage en oversikt over interaksjoner på innlegg på sosiale medier, kan man bruke digitale regneark som Google Sheets eller Microsoft Excel. For å holde oversikt over en nettside, er den kanskje enkleste løsningen for de fleste Google Analytics.
Med Google Analytics har du en oversikt over besøkende på nettsiden din. Du får vite grunnleggende geografisk og demografisk informasjon, hvor mange besøkende du har, og hvordan besøkende bruker nettsiden.
🔧
🔬
Viktig å passe på
Når man analyserer data, så er det viktig å se på situasjonen helhetlig, og ta ting som foregår rundt situasjonen i betraktning. Her kommer et flott eksempel på hvorfor dette er viktig:
La oss si at du driver en butikk som selger is. Fra mai til august selger du is for 100’000 kroner i gjennomsnitt per måned. I september solgte du is for 50’000 kroner, og i oktober solgte du for 10’000kr. Grunnen til nedgangen kan være vanskelig å se hvis man ikke tar med alle vurderinger. Er det på grunn av en dårlig kampanje i sosiale medier? Er det på grunn av den nye sorten is? Svaret ligger nok mer i årstidene.